maandag 26 april 2021

Igna Geveke

 



Oorlogsgraven

 

 

Daar staan ze: keurig in`t gelid

zoals ze voor ons ten strijde gingen,

met onverschrokken moed, trots,eer

van die ouderwetse dingen…

 

Snel kwam de dood, genadig

of tergend langzaam, met verbeten tranen.

Was dat het waard,die jonge levens

te breken in onze oorlogswaan?

 

Laat ons, in het toevallige voorbijgaan,

hen eren, en nog eens denken aan

wat zij in hun prille jongensjaren,

uit plicht voor ons hebben gedaan.







De onbekende soldaat 

 

Ik lig hier als een van de velen

te vergaan in mijn tropisch graf

het is alweer zolang geleden

dat ik voor u mijn leven gaf.

 

Ver van het vaderland te sterven

had ik mij niet als lot gedacht

het bleek zo moeilijk te verwerven

de eer die men mij postuum nog gaf.

 

De vijand heeft mij uitgemergeld

tot op het bot mijn ziel ontkracht

maar kan mij nu niet langer tergen

tot hier heeft het leven mij gebracht.

 

Ik hoop maar dat mijn offer zin had

de vrijheid duur gekocht met bloed

dat wie er na mij komen blij zijn

dat maakt mijn leven toch nog goed.






 

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Tjitske Buwalda

  Vrijheid   Ik kan mijn eigen weg bewandelen Ook al zijn er grenzen, ik ben vrij Te leven in vrijheid leerde mij Eerlijk en oprecht te ...